چطور از چرخ خیاطی استفاده کنیم

یادگیری خیاطی می تواند برای همه جذاب و کاربردی باشد. دانستن نحوه استفاده از چرخ خیاطی یکی از مراحل مهم آموزش خیاطی است. مدل های مختلفی از چرخ خیاطی در بازار موجود است. انواع چرخ های صنعتی و خانگی که عملکرد آنها تقریبا یکسان است اما نحوه استفاده از قطعات و نحوه نصب آنها تا حدودی متفاوت است. علاوه بر کار با فلایویل، دانستن نحوه نگهداری و تعمیر چرخ خیاطی نیز بسیار مهم است. در ادامه این مطلب از آچارباز به چند نکته در مورد کار با چرخ خیاطی می پردازیم.

فهرست

قیمت تعمیر چرخ خیاطی را از بهترین کارشناسان شهر خود دریافت کنید

نحوه استفاده از چرخ خیاطی بخش های مختلف را بشناسید

چرخ خیاطی قطعات اصلی یکسانی دارد و تفاوت آنها در ویژگی های مختلف است. برخی از مدل ها کارایی بیشتری دارند و برخی از کارکرد و قابلیت دوخت کمتری دارند. با مراجعه به دفترچه راهنمای فرمان قادر خواهید بود با تمامی قطعات آشنا شوید و عملکرد هر یک از آنها را بدانید.

نحوه قرار دادن نخ، تنظیم سرعت دوخت، انتخاب نوع درز، قرار دادن سوزن و … برخی از چیزهایی هستند که برای شروع کار با چرخ باید یاد بگیرید. اگر چرخ شما دفترچه راهنما ندارد، می توانید مارک و مدل چرخ را در اینترنت جستجو کنید، دفترچه راهنمای آن را تهیه کنید یا نمای کلی قسمت های مختلف آن را مشاهده کنید.

مطالعه دفترچه راهنما می‌تواند به نحوه استفاده درست از چرخ خیاطی کمک کند.

با پدال پا و کنترل سرعت چرخ خیاطی کار کنید

پدال پا یکی از مهمترین قطعات چرخ خیاطی است. با فشار دادن این قسمت چرخ خیاطی شروع به کار می کند و با استفاده از پدال پا می توانید سرعت مورد نظر را تنظیم کنید. عملکرد این پدال درست مانند پدال گاز ماشین است که هر چه بیشتر آن را فشار دهید سرعت دوخت بیشتر می شود.

استفاده از پدال بسیار ساده است، اما افراد مبتدی ممکن است مدتی طول بکشد تا نحوه استفاده از آن را بیاموزند. ابتدا با سرعت های بسیار کم شروع کنید تا هماهنگی بین دست ها و پاها برای کار با فرمان ایجاد شود. می توانید قبل از اتصال نخ به دستگاه با پدال پا کار کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید تا مهارت کافی برای کار با آن به دست آورید.

پروپوزال مطالعه

صفحه ناوبری را بشناسید

صفحه راهنمای بخشی از چرخ خیاطی است که زیر سوزن قرار می گیرد و هنگام دوخت پارچه را به جلو و عقب هدایت می کند. این صفحه نمایش پارچه را با توجه به سرعت دوخت هدایت می کند. به همین دلیل هرگز نباید پارچه را با فشار به جلو یا عقب بکشید. این نه تنها به صفحه راهنما آسیب می رساند، بلکه ممکن است باعث خم شدن یا شکستن سوزن شود. در صورت آسیب دیدن این صفحه باید چرخ خیاطی را تعمیر کنید تا آسیب بیشتری به سایر قسمت های چرخ وارد نشود.

صفحه هدایت کننده متناسب با میزان سرعت دوخت، پارچه را هدایت می‌کند و نباید پارچه را بیش از اندازه بکشید.

نخ روی چرخ خیاطی

مرحله دیگری که در اولین یادگیری کار با چرخ خیاطی باید یاد بگیرید، نخ زدن چرخ خیاطی است. کشش نخ هنگام رزوه کشی بسیار مهم است و باید به گونه ای باشد که نخ آزادانه و بدون فشار زیاد حرکت کند. همچنین می توانید از دفترچه راهنما برای شروع نخ کمک بگیرید. مراحل threading به ترتیب در دفترچه راهنما ذکر شده است و نخ باید دقیقاً مسیر مشخص شده را طی کند.

می توانید پایه چرخ را بالا نگه دارید تا کشش نخ کمتر شود. پس از اتمام رزوه کشی، بدون استفاده از پدال و فقط با استفاده از چرخ دستی از چرخ استفاده کنید تا مطمئن شوید که نخ به درستی و با کشش کافی عبور می کند. برای رزوه کشی نیز می توانید پایه فشار را بالا نگه دارید تا فشار کمتری وارد شود و رزوه کشی راحت تر شود.

مشابه:  چرا به من سهام عدالت تعلق نگرفت

پروپوزال مطالعه

آشنایی با انواع دوخت چرخ خیاطی

همانطور که گفته شد یکی از بزرگترین تفاوت های چرخ های مختلف، دوخت متفاوت آنهاست. هر چرخ دارای تعدادی دوخت و پایه دوخت مختلف است که هر کدام برای اهداف خاصی استفاده می شود. هنگامی که برای اولین بار استفاده از چرخ خیاطی را یاد می گیرد، یک خیاط مبتدی باید با دوخت های مختلف و نحوه استفاده از آنها آشنا شود.

بخیه های مختلف با استفاده از پایه های مختلف انجام می شود. به همین دلیل ابتدا نحوه تغییر فاصله بین دو محور و استفاده از پایه های مختلف را به ترتیب یاد بگیرید. به این ترتیب نحوه دوخت هر کدام را یاد می گیرید و می توانید در حین دوخت از آنها استفاده کنید.

خیاطی را با چرخ خیاطی شروع کنید

پس از آشنایی با قطعات و نحوه استفاده از چرخ خیاطی، باید شروع به خیاطی کنید. ابتدا یک درز ساده را با قرار دادن یک تکه پارچه روی صفحه راهنمای زیر سوزن امتحان کنید و به آرامی کنترل پا را فشار دهید. ابتدا با سرعت کم کار کنید تا به کار چرخ خیاطی مسلط شوید. پس از یادگیری دوخت ساده می توانید از پایه ها و چرخ های مختلف برای دوخت های دیگر استفاده کنید. با تمرین و تکرار به کار با چرخ خیاطی مسلط شوید و می توانید خیاطی خود را شروع کنید.

اگر در خیاطی مبتدی هستید بهتر ابتدا با دوخت‌های ساده و سرعت کم کار خیاطی خود را شروع کنید.

سال هاست که چرخ خیاطی های مختلفی اختراع شده اند و روز به روز در حال توسعه و بهبود هستند. خیاطی فعالیت بسیار جالبی است و خیاطان ماهر با عشق و وسواس فراوان با استفاده از پارچه های مختلف دوخت های مختلف را انجام می دهند. در این میان کار با چرخ خیاطی بسیار حائز اهمیت است و یکی از مهم ترین مراحل خیاطی محسوب می شود.

کار با چرخ ساده است اما قبل از شروع خیاطی باید به خوبی به آن مسلط باشید تا بتوانید مراحل دیگر آموزش خیاطی را دنبال کنید. اگرچه انواع چرخ خیاطی در بازار موجود است، اما اصول اولیه استفاده از آنها تقریباً یکسان است و می توانید به راحتی آنها را یاد بگیرید. اگر تا به حال با چرخ خیاطی کار نکرده اید، نگران نباشید. کافی است به راهنمای این مقاله توجه کنید و با کمک دفترچه راهنما بر عملکرد چرخ خیاطی مسلط شوید. اگر چرخ خیاطی شما مشکل دارد، نگران نباشید. برای تعمیر چرخ خیاطی می توانید با تخصص قفل سازان متخصص تماس بگیرید.

5/5 – (2 امتیاز)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

آموزش کار با چرخ خیاطی برای افراد مبتدی یکی از ساده ترین مراحل یادگیری خیاطی است. نحوه نگهداری و روغن کاری چرخ خیاطی را نیز در مطالب قبلی توضیح داده ایم. چرخ خیاطی بسیار متنوع است، اما نحوه کار با چرخ خیاطی تقریباً برای همه چرخ ها یکسان است. به محض اطلاع از اصول کار با چرخ خیاطی، باید به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی مراجعه کنید تا از تمامی امکانات ممکن چرخ خیاطی خود استفاده کنید. اگر تازه شروع به یادگیری خیاطی کرده اید، بهتر است ابتدا نحوه استفاده از چرخ خیاطی را یاد بگیرید.

خواندن

12 تا از بهترین آموزشگاه های خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟

1-دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

خواندن دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

اگر اولین مالک چرخ خیاطی خود نیستید، احتمالاً دفترچه راهنما را ندارید. ایده بسیار خوبی است که کتابچه راهنمای چرخ خیاطی خود را پیدا کرده و آماده کنید. یک دفترچه راهنما نه تنها نحوه استفاده از چرخ خیاطی را به شما می آموزد، بلکه نحوه نگهداری از آن و همچنین نکات و ترفندهایی را به شما می آموزد که ممکن است در هیچ جای دیگری نتوانید آن را یاد بگیرید. خوشبختانه، بسیاری از چرخ خیاطی های جدید دارای دفترچه راهنمای آنلاین هستند. یافتن کتابچه راهنمای چرخ خیاطی های قدیمی کمی سخت است. اما ممکن است بتوانید بروشورهای آنها را در سایت های فروش مانند ebay یا 20baft پیدا کنید.

مشابه:  چرا به زندگی آخرت زندگی برتر می گویند هدیه ششم

خواندن

لیست قیمت به روز چرخ خیاطی 1402 (خانگی و صنعتی)

2-قطعات چرخ خیاطی

یادگیری بخش‌های چرخ خیاطی

در ابتدای کار اگر قسمت های مختلف چرخ خیاطی را نمی شناسید به نظر می رسد که دفترچه راهنمای چرخ خیاطی به زبان دیگری نوشته شده است. هم چرخ خیاطی های قدیمی و هم چرخ خیاطی های جدید دارای قطعات اولیه یکسانی هستند. تنها تفاوت این است که در چرخ خیاطی های جدید بیشتر قطعات داخل بدنه قرار دارند. تصاویری از قطعات چرخ خیاطی خانگی که در اینترنت پیدا می کنید ممکن است مربوط به چرخ خیاطی های قدیمی باشد. اما قطعات اصلی چرخ خیاطی اعم از قدیمی و نو یکسان است. پس سعی کنید قطعات اصلی چرخ خیاطی را به خاطر بسپارید زیرا قطعا برای آشنایی با مدل ها و عملکرد چرخ خیاطی و عیب یابی چرخ خیاطی کمک زیادی به شما می کند.

3- کنترل سرعت چرخ خیاطی

آشنایی کار با پدال کنترل سرعت چرخ خیاطی

هنگام کار با چرخ خیاطی، پدال پای چرخ خیاطی در واقع برابر با پدال گاز یک ماشین است. هرچه کنترل پا را بیشتر فشار دهید چرخ خیاطی سریعتر شروع به دوخت می کند. اکثر چرخ خیاطی ها می توانند خیلی سریع دوخت کنند. اگر می خواهید در حین خیاطی احساس بهتری داشته باشید، پابرهنه چرخ خیاطی را امتحان کنید.

برای شروع، پاشنه خود را روی زمین نگه دارید و پای جلویی خود را روی پدال قرار دهید. اگر در کنترل سرعت مشکل دارید و سرعت چرخ خیاطی خیلی زیاد می شود، می توانید با نوک انگشت شست پا روی پدال پا بگذارید. همچنین می‌توانید سرعت چرخ را در مواقعی که رزوه‌دار نیست تنظیم کنید تا آشنا شوید. هنگامی که کنترل سرعت چرخ خیاطی را یاد گرفتید، می توانید آن را بپوشید و سپس کمی بیشتر تمرین کنید. (قیمت ارزان چرخ خیاطی ژانوم)

خواندن

آموزش روغن کاری چرخ خیاطی

4- سوزن چرخ خیاطی را بشناسید

آشنایی با سوزن ها

هنگام کار با چرخ خیاطی، پارچه های مختلف به سوزن های مختلف چرخ خیاطی نیاز دارند. رایج ترین مشکلی که منجر به تعویض سوزن می شود، پرش در چرخ خیاطی است. نوع و وزن پارچه همگی در انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب برای نوع پارچه ای که روی آن می دوزی تاثیر می گذارد. همچنین سوزن های مخصوص برای موقعیت های خاص وجود دارد. قابلیت های تمامی سوزن های چرخ خیاطی را برای رفع نیاز به عیب یابی ساده کشف کنید.

5- از ابزار راهنما استفاده کنید

ابزار و وسایل راهنما

هنگام کار با چرخ خیاطی توجه به سوزن برای دوخت مستقیم باعث ایجاد درزهای موج دار و غیر مستقیم می شود. بهترین روش برای دوخت مستقیم استفاده از ابزار راهنما و تماشای جهت دوخت پارچه با استفاده از راهنما هنگام دوخت برای رسیدن به یک درز صاف و یکدست است. راهنما می تواند روی پایه چرخ خیاطی یا روی صفحه خیاطی آن باشد.

ممکن است بخواهید موقعیت سوزن را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. به یاد داشته باشید که شما کاربر این چرخ خیاطی هستید و خودتان تصمیم می گیرید که چگونه و در کدام جهت بدوزید. (خرید چرخ خیاطی کاچیران ارزان)

خواندن

25 نکته که قبل از خرید چرخ خیاطی ارزان باید بدانید!

6- با صفحه راهنمای چرخ خیاطی آشنا شوید

آشنایی با نحوه کار صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی

برای کار با چرخ خیاطی بهتر است بدانید صفحه راهنمای چرخ چگونه کار می کند. صفحه راهنمای چرخ خیاطی وظیفه قرار دادن پارچه زیر سوزن و هدایت پارچه به چرخ خیاطی را بر عهده دارد. پای راهنمای چرخ خیاطی به همراه پایه پرس چرخ خیاطی در هدایت پارچه به سمت جلو در هنگام دوخت نقش دارد. وظیفه شما این است که پارچه را بین پایه پرس و صفحه راهنما هدایت کنید.

مشابه:  چرا وقتی عشقمو میبینم قلبم تند تند میزنه

وقتی پارچه را به جلو فشار می دهید یا می کشید سوزن را نوک می دهید و مشکلات مختلفی را در چرخ خیاطی ایجاد می کنید. بگذارید چرخ خیاطی دوخت خود را انجام دهد و مسیر دوخت را به راحتی کنترل کنید.

خواندن

25 نکته که قبل از خرید چرخ خیاطی ارزان باید بدانید!

7- نخ زدن چرخ خیاطی

یادگیری نخ کشی

برای کار با چرخ خیاطی و سایر تنظیمات، دفترچه راهنمای چرخ خیاطی شما بهترین مکان برای یادگیری در مورد نخ چرخ خیاطی است. اما اگر می خواهید وارد خیاطی شوید و دستی ندارید، یادگیری اصول نخ می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

هنگام شروع به نخ زدن چرخ خیاطی، پای پرس را همیشه بالا نگه دارید. هنگامی که پایه پرس بالا می رود، کشش و فشار چرخ خیاطی آزاد می شود و به نخ اجازه می دهد تا به راحتی در جای خود قرار گیرد. هنگام کار با چرخ خیاطی، می توانید تفاوت را در کشش خفیف نخ در هنگام بالا رفتن و هنگام پایین آوردن آن احساس کنید – اگر نخ به درستی نخ کشیده شود، نخ به آرامی کشیده می شود.

8- کیفیت نخ

کیفیت نخ مورد استفاده

خرید یک قرقره نخ با قیمت بسیار پایین می تواند باعث صرفه جویی در هزینه شود. اما به محض اینکه به دلیل کیفیت پایین نخ با مشکلات مختلف مواجه می شوید به اهمیت این مشکل پی می برید. این نخ تاریخ انقضا هم دارد، بنابراین اگر با قرقره نخ قدیمی مادربزرگتان می‌دوزید و مشکل دارید، نخ‌ها را عوض کنید و تفاوت بزرگ را احساس کنید.

9- آشنایی با مراحل خیاطی

در مرحله اول دوخت باید پایه چرخ را بلند کرده و پارچه را از جایی که می خواهید شروع به دوخت کنید، زیر پایه قرار دهید. چرخ خیاطی ها معمولاً دارای یک لبه راهنما هستند که به شما می گوید کجا پارچه را زیر پای پرس قرار دهید.

مرحله دوم کنترل سرعت حرکت پارچه است. همانطور که سرعت دوخت را با پا روی پدال پا کنترل می کنید، باید بتوانید سرعت حرکت پارچه روی فیدر را نیز با دستان خود کنترل کنید. برای بخیه های بیشتر و نزدیکتر می توانید پارچه را آهسته از زیر سوزن رد کنید یا برای سرعت بخشیدن به کار پارچه را سریع از زیر سوزن رد کنید. اما باید یاد بگیرید که سرعت حرکت پارچه را با سرعت دوخت (که با پدال کنترل می کنید) هماهنگ کنید.

علاوه بر این، صاف نگه داشتن پارچه زیر پایه، کیفیت و دقت دوخت شما را افزایش می دهد.

نکته سوم این است که قبل از نخ کشیدن سوزن چرخ خیاطی، ابتدا آن را با یک سوزن خالی امتحان کنید و ببینید آیا سوزن کاملا از پارچه شما عبور می کند یا خیر. پس از آن سوزن چرخ خیاطی را نخ کنید.

و آخرین نکته مهم دوخت این است که پس از دوخت در محل مورد نظر، در انتها پارچه را زیر درز عقب و جلو ببرید تا سر و پایین درز شما محکم شود. این کار احتمال باز شدن یا شکافتن بخیه های شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خواندن

بهترین آموزشگاه طراحی لباس، 10 مدرسه برتر نظافت لباس در سراسر کشور

آخرین کلمه

یادگیری کار با چرخ خیاطی به تجربه و زمان نیاز دارد. هرچه بیشتر در مورد چرخ خیاطی خود بیاموزید، پیدا کردن و حل مشکلات آن آسان تر خواهد بود. و اگر چرخ خیاطی به درستی و بدون مشکل کار کند می تواند هر پروژه ای را بدوزد. در این مقاله نحوه کار با چرخ خیاطی را یاد گرفتیم. اگر خیاطی را تازه شروع کرده اید و مبتدی هستید، حتماً اصول کار را یاد بگیرید. همچنین در مقالات دیگر سایت در مورد روغن کاری و نظافت چرخ خیاطی صحبت کرده ایم. برای مشاوره رایگان خرید چرخ خیاطی با فروشگاه 20 بافت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *