چرا تو خواب اب از دهانمان میریزد

بزاق که در هنگام خواب در دهان جمع می شود و به تدریج از دهان خارج می شود زیرا در هنگام شل شدن عضلات صورت، دهان می تواند کمی باز شود. نتیجه این است که بالش ما خیس است

برای همه ما گاهی پیش می آید که هنگام خواب آب دهان بیفزایید و البته اینکه بعد از بیدار شدن از خواب با یک بالش یا صورت خیس روبرو شوید اصلا خوشایند نیست. اما حواستان باشد که اگر به طور مداوم و مکرر برای شما اتفاق می افتد، این مشکل می تواند نشانه بیماری یا مشکلی در بدن شما باشد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم دلایل آب‌ریزش در هنگام خواب چیست و چگونه می‌توانیم آن را کاهش دهیم یا به طور کامل از آن جلوگیری کنیم.

آب دهان هنگام خواب

وقتی به خواب می رویم، عضلات صورت و واکنش های غیرارادی مربوط به بلع معمولا شل می شوند. بزاق جمع شده در دهان در هنگام خواب می تواند به تدریج از دهان خارج شود، زیرا هنگام شل شدن عضلات صورت، دهان می تواند کمی باز شود. در نتیجه بالش ما خیس است که خوابیدن روی آن چندان خوشایند نیست.

اگر آب زیادی از دهان خارج شود، این مشکل ممکن است نشانه بیماری عصبی یا نتیجه گرفتگی بینی باشد. علاوه بر این، کسانی که در گذشته دچار مشکلاتی مانند سکته مغزی شده‌اند، مشکلات بیشتری با آب‌ریزش در هنگام خواب دارند.

1- سینوس های خود را پاک کنید

یکی از دلایل اصلی آب‌ریزش آب دهان هنگام خواب، گرفتگی بینی است که شما را مجبور می‌کند از طریق دهان نفس بکشید و می‌تواند منجر به آب‌ریزش شود. پاکسازی و باز کردن سینوس‌ها می‌تواند راه خوبی برای خلاص شدن از شر رطوبت بالش هر شب باشد. این موارد به باز شدن سینوس ها کمک می کند:

حمام آب گرم بینی را تمیز می کند و اجازه تنفس طبیعی در شب را می دهد.

روغن های حامل، به ویژه آنهایی که حاوی اکالیپتوس هستند، به تنفس بهتر و خواب بهتر کمک می کنند.

استفاده از محصولات بهداشتی مانند Vicks بینی شما را باز می کند و به شما امکان می دهد راحت تر نفس بکشید.

همچنین اگر عفونت سینوسی دارید حتما آن را درمان کنید. در غیر این صورت برای همیشه دچار مشکلات مختلفی از جمله گرفتگی بینی خواهید شد.

2- وضعیت خواب خود را تغییر دهید

اگر به پشت بخوابید، تمام بزاق در دهان شما باقی می ماند و از آن خارج نمی شود. اما برعکس، اگر روی زانو یا روی شکم بخوابید، بزاق انباشته شده در دهان شما بعید است که بیرون بیاید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید تمام شب را در همان حالت بمانید، سعی کنید خود را در یک پتو یا ملحفه بپیچید تا بدنتان خنک شود.

3- ممکن است از آپنه خواب رنج ببرید

آپنه خواب بیماری است که مانع از تنفس صحیح می شود. در نتیجه اغلب از خواب بیدار می شوید، صبح ها احساس خستگی می کنید و در طول روز خواب آلود می شوید.

سرفه کردن بزاق و خروپف از بارزترین علائم آپنه خواب هستند. اگر فکر می کنید به این اختلال مبتلا هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که سیگار خطر ابتلا به این اختلال و به طور کلی مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

4- اضافه وزن خود را کاهش دهید

اضافه وزن نقش مهمی در روند خواب دارد. اکثر افراد مبتلا به آپنه خواب دارای اضافه وزن هستند.

5- از وسایل مخصوص استفاده کنید

با مشورت پزشک می توانید دستگاه خوراکی مناسب را پیدا کنید. این به کاهش مشکل آب دهان کمک می کند. این وسایل خوراکی به شما این امکان را می دهند که دهان خود را بهتر ببندید یا بلع را آسان تر کنید تا بهتر بخوابید.

مشابه:  چطور با قهوه جوش قهوه کف دار درست کنیم

6- داروهای خود را چک کنید

اگر دارو مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که باعث آب‌ریزش بیشتر نمی‌شود. به عنوان مثال، برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند تولید بزاق را افزایش دهند و باعث ترشح بزاق در هنگام خواب شوند.

7- سر خود را بالا نگه دارید

هنگام خواب، بالش خود را طوری تنظیم کنید که سر خود را نگه دارد. این به کاهش مشکل آب دهان کمک می کند. بنابراین به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به رختخواب بالش خود را تنظیم کنید و مطمئن شوید که روی آن راحت هستید.

8- ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید

در برخی موارد، پزشکان ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد بزاقی توصیه کنند. این وضعیت معمولا زمانی رخ می دهد که علت بزاق اضافی در دهان در واقع مشکلات جدی عصبی باشد. البته همه پزشکان قبل از جراحی ابتدا روش های دیگری غیر از جراحی را امتحان می کنند و توصیه می کنند که فقط در صورتی که روش های دیگر مشکل شما را حل نکرده است اقدام به جراحی کنید.

منبع: روزایتو

چرا اغلب شب ها به دستشویی می روم؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

هر آنچه که باید در مورد آب دهان هنگام خواب بدانید

گاهی اوقات وقتی صبح از خواب بیدار می شوید متوجه می شوید که بالش شما خیس است. این آبریزش در هنگام خواب، بزاق اضافی است که از دهان شما خارج می شود. دهان ما به طور منظم بزاق تولید می کند، از جمله زمانی که می خوابیم، اما گاهی اوقات این بزاق به دلایلی هنگام خواب از دهان ما نشت می کند.

آیا ترشح آب دهان هنگام خواب طبیعی است؟

در بسیاری از موارد، آبریزش در هنگام خواب طبیعی است. مقدار بزاق تولید شده در طول روز بسته به ریتم شبانه روزی می تواند متفاوت باشد. اگرچه مردم معمولاً در طول روز بزاق بیشتری و در شب کمتر بزاق تولید می کنند، تولید بزاق در طول خواب ادامه می یابد. این بزاق وظیفه مهم مرطوب نگه داشتن دهان و گلو را انجام می دهد که برای سلامتی ضروری است. تولید مداوم بزاق در هنگام خواب باعث آب شدن دهان می شود.

اگرچه ترشح آب دهان هنگام خواب اغلب طبیعی است، اما می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. به عنوان مثال، ترشح بیش از حد آب دهان می تواند باعث ترک خوردن لب، بوی بد دهان، کم آبی بدن و البته ناراحتی شود.

علت آبریزش آب دهان هنگام خواب

آب دهان زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد بزاق تولید کند، در نگه داشتن بزاق در دهان خود مشکل داشته باشد یا در بلع مشکل داشته باشد. تولید بیش از حد بزاق به نام سیالورا نیز شناخته می شود. اگرچه آب‌ریزش در طول خواب طبیعی است، اما برخی عوامل می‌توانند باعث شوند که آب دهان شما بیش از حد معمول آب‌ریزش کنید:

وضعیت بدن در هنگام خواب

موقعیت بدن در هنگام خواب می تواند بر میزان آب دهان روی بالش شما در صبح تاثیر بگذارد. زمانی که فرد خوابیده به پشت دراز می کشد، نیروی جاذبه معمولا باعث می شود بزاق اضافی تولید شده در دهان بماند یا به سمت حلق حرکت کند. در مقابل، در افرادی که به پهلو یا معده می‌خوابند، نیروی جاذبه اغلب بزاق را به سمت بالش می‌کشد و در نتیجه باعث ترشح آب دهان می‌شود.

اگر به پهلو یا روی شکم می‌خوابید و با دهان باز می‌خوابید، ممکن است هنگام خواب آب‌ریزش کنید. خوابیدن به پشت می تواند به کاهش آب دهان کمک کند. همچنین می توانید برای ادامه تنفس از طریق بینی و بسته نگه داشتن دهان در هنگام خواب از مهرهای مخصوص دهان استفاده کنید.

مشابه:  چطور باید حالت ایمن را غیرفعال کنیم

عفونت و آلرژی

اگر سرماخوردگی، گلودرد استرپتوکوکی یا آلرژی فصلی دارید، این شرایط می‌تواند سینوس‌های شما را ملتهب کرده و راه‌های هوایی شما را مسدود کند و باعث شود بیش از حد معمول از طریق دهان نفس بکشید و آب دهانتان را آب‌ریزش کنید. سایر عفونت ها مانند مونونوکلئوز، لوزه ها و عفونت های سینوسی نیز می توانند باعث افزایش ترشح بزاق شوند.

رفلاکس معده

سوزش سر دل شناخته شده ترین علامت ریفلاکس است، اما ترشح بیش از حد آب دهان و مشکل در بلع نیز علائم شایعی هستند. افراد مبتلا به دیسفاژی همراه با ریفلاکس ممکن است احساس کنند توده ای در گلو دارند که می تواند باعث ترشح بیشتر بزاق آنها شود.

آپنه انسدادی خواب

این یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که باعث توقف موقت تنفس در طول خواب می شود. تنفس دهانی اغلب با آپنه خواب همراه است. تنفس دهانی در طول خواب ترشح بزاق را افزایش می دهد زیرا بزاق در هنگام باز بودن دهان راحت تر خارج می شود. سایر علائم آپنه انسدادی خواب عبارتند از خروپف، بیدار شدن مکرر در طول شب، سردرد صبحگاهی، خواب آلودگی و عدم تمرکز در طول روز. اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

دندان قروچه

دهان آبکی معمولا با دندان قروچه (دندان قروچه در خواب) همراه است. این می تواند نتیجه دندان قروچه و تنفس دهانی باشد زیرا زمانی که فرد هنگام خواب دهان خود را باز نگه می دارد، بزاق بیشتری از دهان خارج می شود. علاوه بر آب‌ریزش آب دهان و تنفس دهان، مطالعه‌ای روی کودکان نشان داد که سایر عوامل خطر رایج برای دندان قروچه عبارتند از خروپف، خواب ناآرام، مدت زمان ناکافی خواب و خوابیدن روی پنجره.

عوارض دارویی

ترشح بیش از حد بزاق و آب دهان از عوارض جانبی برخی داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد روان پریشی و برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری آلزایمر است. اگر دارو مصرف می‌کنید و دهانتان شب‌ها آب‌ریز است، ممکن است داروی شما یکی از دلایل بالقوه باشد. اگر آب دهان در لیست عوارض دارویی که مصرف می کنید ذکر شده است، مصرف دارو را قطع نکنید. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید و از او بپرسید که آیا می تواند دارویی را جایگزین کند که دهان شما را آب نمی کند.

بیماری های زمینه ای

سیستم عصبی شما غدد بزاقی شما را کنترل می کند. این توضیح می دهد که چرا دیسفاژی و ترشح بیش از حد بزاق در اختلالات عصبی شایع است. به عنوان مثال، حدود 70 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و تا 80 درصد از افراد مبتلا به فلج مغزی، بیش از حد آب دهان دارند. مشکل در بلع و ترشح بیش از حد بزاق نیز می تواند در نتیجه سایر بیماری ها رخ دهد: فلج بل، سکته مغزی، ضربه به سر، بیماری ALS، بیماری هانتینگتون و غیره.

چگونه آب دهان را هنگام خواب متوقف کنیم؟

آبریزش در هنگام خواب طبیعی است و لزوماً نیازی به درمان ندارد. اگر فکر می کنید آب دهان بیش از حد دارید، چندین استراتژی مختلف وجود دارد که می تواند به شما کمک کند، از تغییر سبک زندگی و گفتار درمانی گرفته تا دارو و جراحی. برخی از درمان ها ساده هستند، در حالی که برخی دیگر فقط برای موارد شدیدتر آب دهان توصیه می شوند. بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

مشابه:  چرا شکم من در بارداری کوچک است

تغییر وضعیت بدن در هنگام خواب

ساده ترین کاری که می توانید برای کاهش آب دهان خود انجام دهید این است که وضعیت خواب خود را تغییر دهید. اگر به پهلو یا شکم می خوابید، سعی کنید به پشت بخوابید.

توجه داشته باشید که وقتی وضعیت خواب خود را تغییر می دهید، ممکن است برای خواب راحت به یک بالش جدید نیاز داشته باشید. کسانی که به پهلو می‌خوابند از بالش‌های ضخیم‌تری نسبت به پشت خواب‌ها استفاده می‌کنند. در مقابل، افرادی که معده می‌خوابند از بالش بسیار نازک‌تری استفاده می‌کنند یا بدون بالش می‌خوابند. اگر در ادامه خوابیدن به پشت در تمام طول شب مشکل دارید، بالش های اضافی را در کناره های بدن خود قرار دهید تا به شما کمک کند در موقعیت خود بمانید.

آلرژی را درمان کنید

اگر شب‌ها آب دهان می‌ریزید و آلرژی دارید، ممکن است آلرژی شما مقصر باشد. درمان آلرژی می تواند سینوس های شما را باز کند و به شما این امکان را می دهد که بیشتر از طریق بینی نفس بکشید تا دهان. اگر هنگام خواب بتوانید به جای دهان از طریق بینی نفس بکشید، احتمالاً آب دهانتان کمتر می شود.

تزریق بوتاکس می تواند کمک کننده باشد

تزریق سم بوتولینوم، مانند بوتاکس، درمانی ایمن و موثر برای آبریزش بیش از حد آب دهان است، زیرا عوارض جانبی کمی دارند. تزریق سم بوتولینوم به غدد بزاقی می تواند از تولید بیش از حد بزاق جلوگیری کند. توجه داشته باشید که این تزریق ها راه حل دائمی نیستند و زمانی که اثرات آن پس از چند ماه از بین رفت، تزریق باید تکرار شود.

از محافظ دهان و فک مخصوص استفاده کنید

در هنگام خواب از محافظ های مخصوص دهان و فک (دستگاه فک پایین) در دهان استفاده می شود. آنها با بسته نگه داشتن لب ها و قرار دادن زبان و دندان ها در محل مناسب به کاهش ترشح آب دهان، خروپف و دندان قروچه کمک می کنند.

با یک گفتار درمانگر مشورت کنید

گفتار درمانگران می توانند تمریناتی را به شما آموزش دهند که ماهیچه های زبان و فک شما را تقویت کرده و ثبات آنها را بهبود می بخشد. با گفتار درمانی می توانید بهتر قورت دهید، با دهان بسته بهتر نفس بکشید و آب دهان را کاهش دهید.

مواد مخدر

برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی، ممکن است دارو برای جلوگیری از آب دهان تجویز شود. این داروها با مسدود کردن پیام های عصبی به غدد بزاقی، ترشح بزاق را کاهش می دهند. با این حال، معمولاً عوارض جانبی مانند خشکی بیش از حد دهان ایجاد می کنند.

عمل جراحی

در موارد شدید آب دهان، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. چندین تکنیک مختلف جراحی برای درمان آب دهان استفاده می شود، از جمله برداشتن غدد بزاقی با جراحی، اصلاح مجاری غدد بزاقی و کاهش اتصالات عصبی به غدد بزاقی. جراحی به طور کلی آخرین راه چاره برای افرادی در نظر گرفته می شود که پس از بی نتیجه ماندن همه گزینه های دیگر، دهان آبکی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که جراحی در کاهش آب‌ریزش آب دهان مؤثر است، به طوری که تا ۸۹ درصد افراد بهبودی را مشاهده می‌کنند.

چه زمانی برای آب دهان باید به پزشک مراجعه کرد؟

آبریزش در هنگام خواب طبیعی است. اما اگر نگران این هستید که آب دهان شما بیش از حد و غیر طبیعی است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما می‌تواند ارزیابی کند که آیا آب‌ریزش شما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد یا خیر و توصیه‌های شخصی در مورد چگونگی کاهش آب‌ریزش در هنگام خواب به شما ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *