چرا نباید تو چشم سگ نگاه کرد

برای نگاهی دقیق تر به بیان عاطفی سگ، در این مقاله با ما همراه باشید. ما هر آنچه را که باید در مورد رفتار و درک این حیوان بدانید فهرست کرده ایم.

10 راه برای بیان احساسات سگ

سگ ها احساسات خود را به روش های مختلف نشان می دهند و 10 روشی که این حیوانات احساسات خود را نشان می دهند عبارتند از: تماس چشمی، تکیه دادن به صاحب خود، خوابیدن در تخت صاحب خود، خوشحالی زمانی که از بیرون به خانه می آیید، کفش ها و جوراب های شما را حمل می کنند. خانه برای شما، به دنبال ارتباط فیزیکی و لمسی هستند، به شما می خندند، اسباب بازی مورد علاقه خود را برای شما می آورند و…

نشانه های بیان عاطفی سگ چیست؟

همانطور که گفتیم حتما در بیشتر سگ ها دیده اید که در هنگام خوشحالی دم تکان می دهند و احساسات خود را به شما ابراز می کنند و حتما می دانید که احساسات آنها نشانه های دیگری دارد، دوست داشتن سگ در برقراری تماس فیزیکی با صاحبشان. احساسات آنها و صاحبان سگ معمولاً با رفتار کردن و لمس کردن و حتی صحبت کردن با سگ ها برای تربیت سگ می آیند و این کارها در نهایت باعث می شود سگ احساس کند که برای نزدیک شدن به شما، ایجاد و ابراز احساسات به صاحبش نیاز به تماس فیزیکی دارد تا به شما نزدیک شود. مالش دادن

چگونه با سگ خود مهربان باشیم؟

پس از دریافت یا نگهداری از حیوان خانگی، باید بدانید که مسئولیت حیوان با شماست و باید با او مهربان باشید. سگ ها به غذا، پیاده روی روزانه، اسباب بازی های مختلف و توجه نیاز دارند. سگ ها مانند حیوانات دیگر نیستند و باید بدانید که می توانید به آنها زیبایی های زیادی بدهید و باید بدانید که سگ ها انرژی زیادی دارند که باید آزاد کنند، می توانید آنها را بیرون بیاورید و بازی کنید. در خانه.

آیا گریه می تواند نشانه ای از بیان عاطفی سگ باشد؟

ممکن است گاهی اوقات چشمان سگ خود را در حال گریه ببینید و تصور کنید که او گریه می کند، اما باید بدانید که این اشک ها در واقع ناشی از چیزی غیر از احساسات است. باید بدانید که سگ ها احساسات را درک می کنند و حیواناتی دلسوز و حساس هستند. وقتی صاحبانشان خوشحال می شوند دمشان را تکان می دهند و خوشحال می شوند اما وقتی دل و دماغ داری به سراغت می آیند تا آنها را در آغوش بگیری و در غم تو شریک شویم. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها دارای مجرای اشکی هستند که به آنها کمک می‌کند تا چشمان خود را به درستی کار کنند. مجاری اشک سگ، مایع اشک را به جای تخلیه به حلق و بینی به گردش در می آورد. اگر اشک های سگ خود را دیدید، جای نگرانی نیست و به دامپزشک مراجعه کنید.

البته برخی از سگ ها در دسته سگ های غمگین قرار می گیرند که کاملا جدا هستند.

کدام نژاد سگ نسبت به سایر نژادها بیانگرتر است؟

نژادهای زیادی از سگ ها در رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد. اگر بخواهیم به یکی از سگ های بزرگ و مهربان اشاره کنیم به راحتی می توان به نژاد گلدن رتریور اشاره کرد. این نژاد سگ بدون شک شما را عاشق خود می کند. این حیوانات عاشق ماجراجویی هستند و با صاحب خود رابطه عمیق و زیبایی برقرار می کنند. این سگ ها به راحتی احساسات خود را نشان می دهند و معمولا در مراکز بهداشتی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها با کمک آنها استرس کودکان را کاهش می دهند و اکثر افراد در هر سنی جذب این نژاد می شوند.

بیان احساسات سگ ها در دوربین ها و یوتیوب

تعداد زیادی از محققان بر این عقیده اند که سگ ها گونه ای تکامل یافته از گرگ ها هستند و به دلیل زندگی مشترک با انسان ها به سگ تبدیل شده و دارای نژادهای متعددی هستند. شما می توانید کلیپ های زیادی از ابراز احساسات این حیوانات را در وب سایت های مختلف و آپارات و یوتیوب تماشا کنید.

صداهایی که سگ ها دوست دارند

سگ ها در خواب صداهایی تولید می کنند و باید بدانید که در حال خواب دیدن هستند. سگ ها به صداهایی که از شما می شنوند واکنش نشان می دهند. باید بدانید که مانند انسان ها از صداهای بلند دوری می کنند و صداهای بلند به ساختار ظریف گوش میانی و داخلی سگ آسیب می زند. سوالی که بسیاری از صاحبان سگ مطرح کرده اند این است که چرا حیوان خانگی من ناله می کند و باید بدانید که ناله یعنی سگ ها برای نشان دادن خوشحالی خود از ناله استفاده می کنند و می خواهند با خوشحالی با صاحب خود ارتباط برقرار کنند و باید بدانید که سگ ها این کار را انجام می دهند. مشکلات خود را بیان نکنند

دلیل حمله سگ به صاحبش

سگ ها به دلایل زیادی به صاحب خود حمله می کنند که بسیاری از مردم را شگفت زده می کند. باید توجه داشته باشید که میزان صمیمیت شما با سگتان مهم نیست، یعنی اگر با سگ خود رابطه بسیار صمیمی دارید به این معنی نیست که او هرگز شما را گاز نخواهد گرفت، بنابراین در این موارد اگر سگ حمله کند. پس اولین چیز این است که خونسردی خود را حفظ کنید. عدم اعتماد سگ ها به صاحب خود دلیل اصلی حمله سگ ها به صاحب خود است.

چرا نباید به چشمان سگ نگاه کرد؟

باید بدانید که تماس چشمی نشانه اعتماد به نفس و تمرکز نیست، زیرا می تواند به معنای نارضایتی، ناراحتی و حتی عصبی باشد. بنابراین مراقب نگاهتان به سگ خود باشید زیرا این رفتار می تواند به عنوان پرخاشگری و عصبانیت تعبیر شود، در چنین مواقعی ممکن است سگ به صاحبش حمله کند. به طور کلی، سگ ها دوست ندارند با آنها تماس چشمی برقرار کنند و باید از آن اجتناب کنید.

دلایل ابراز احساسات در سگ ها

سگ ها حیوانات وفادار و مهربانی هستند که جایگاه بسیار زیادی در قلب افراد دارند و به همین دلیل وابستگی زیادی به صاحبان آنها وجود دارد. از طریق کارهای مختلف، این حیوانات می توانند چیزهای خاصی را جابجا کنند، از او بخواهند که چیزهایی را برای شما بیاورد و حتی وسایل شما را در جای مناسب قرار دهد. پیدا کنید و مهمترین راه برای نشان دادن احساساتتان این است که دم تکان می دهند و این یکی از بارزترین نشانه ها و روش هایی است که خیرخواهی آنها را نشان می دهد.

برای دیدن احساسات سگم چه کنم؟

سگ ها حیواناتی فوق العاده مهربان و باهوش هستند که به راحتی احساسات خود را نشان می دهند و گاهی اوقات رفتارهای آنها به سختی قابل تشخیص است. همانطور که گفتیم سگ ها از راه های زیادی برای نشان دادن احساسات خود به صاحبانشان استفاده می کنند. کشتی، سگ‌بازی، بازی راه‌های خوبی برای برقراری ارتباط با سگ‌ها هستند.

سوالات متداول

ابراز احساسات سگ با نشان دادن لبخند به چه معنا است؟

این حیوانات از همان عضلات انسان برای بیان احساسات و لبخند خود استفاده می کنند. سگ ها معمولا فقط برای همبازی ها، صاحبان و دوستان خود لبخند می زنند و این نشان می دهد که شما خوش شانس هستید.

آیا سگ در دوره ناراحتی ابراز احساسات می کند؟

به طور کلی سگ حیوانی است که می تواند احساسات خود را به خوبی بیان کند و این بسیار مهم است. این حیوان به راحتی ناراحتی خود را نشان می دهد.

مشابه:  چرا وقتی رمز گوشی را میزنیم باز نمیشود

آیا در دوره افسردگی ابراز احساسات سگ معنا خاصی دارند؟

در برخی موارد حیواناتی مانند سگ درگیر یک دوره افسردگی هستند و می توان گفت که این امر باعث می شود که در دوره ای از زندگی احساسات متفاوتی نسبت به صاحب خود و رفتار خود داشته باشند.

دلیل ابراز احساس حمایت کردن و کمک کردن در سگ ها چیست؟

به طور کلی سگ ها علاقه زیادی به گذراندن وقت با صاحب خود دارند و می توان گفت که این امر باعث می شود با انجام برخی رفتارها و اعمال خاص احساسات خود را نشان دهند.

3.6/5 – (92 امتیاز)

علل عفونت و بیماری های چشمی در سگ ها

چشم ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن سگ شما هستند. سگ های بینی کوتاه با چشم های درشت ترشحات چشمی بیشتری نسبت به سگ های دیگر دارند و به طور کلی این ترشحات چشمی در سگ ها طبیعی تلقی می شود.

به طوری که این ترشحات از گوشه چشم آنها جاری می شود و موهای و مژه های کناری خود را مرطوب می کند.

وقتی رنگ سگ شما سفید است، این ترشحات به رنگ های قهوه ای و نارنجی دیده می شود و این به دلیل اکسید شدن نمک های آهن در هوا است.

بهترین راه این است که در چنین مواقعی تمیز کردن چشم های سگ را رعایت کنید و هر روز آن قسمت از چشم های حیوان خانگی را با یک پارچه تمیز تمیز کنید اما در غیر این صورت قطره های چشمی به توده های سفت تیره تبدیل می شوند که در نهایت باعث ایجاد آن توده های سفت می شود. عفونت چشم سگ

اما در مورد سگ هایی با چشم های بیرون زده و پوزه کوتاه بهتر است بیشتر مراقب باشید زیرا آسیب پذیرتر هستند.

اگر به طور منظم چشم های سگ را تمیز کنید و به طور مرتب موهای جلوی چشم او را کوتاه کنید، از ورود موهای حیوان خانگی به چشم او و ایجاد التهاب و عفونت جلوگیری می کند.

بنابراین کوتاه کردن مو بسیار بسیار مهم است. توجه داشته باشید که اگر گرد و غبار وارد چشم سگ شما شود.

سگ خانگی شما نمی داند چگونه چشم هایش را به خوبی تمیز کند و ممکن است خودش را روی فرش که معدن میکروب است می مالد.

یا اینکه حتی می تواند از پنجه هایش برای تمیز کردن چشمانش استفاده کند. همانطور که می دانید این روش ها برای تمیز کردن چشم بی خطر نیستند و می توانند منجر به عفونت چشم در سگ شوند.

شما باید از حیوان خانگی خود مراقبت کنید و این وظیفه شماست که آن را تمیز نگه دارید و در صورت لزوم اقدامات درمانی را فراتر از بردن آن به دامپزشک انجام دهید.

سعی کنید چشمان سگ خود را هر هفته در مکانی با نور مناسب بررسی کنید تا بتوانید به موقع متوجه شوید که آیا در چشم سگ مشکلی وجود دارد یا خیر.

علت قرمزی چشم در سگ ها

آلرژی: تحریک چشم از گرده، علف های هرز، گرد و غبار و الیاف.

ورم ملتحمه: ورم ملتحمه یک غشای نازک و بی رنگ است که داخل و سطح چشم را می پوشاند. آلرژی یا عفونت یا سایر محرک ها می تواند باعث التهاب شود.

سندرم خشکی چشم یا DES: نام علمی آن Keratoconjunctivitis sicca یا KCS است. در این بیماری قرمزی چشم ناشی از تولید ناکافی اشک است.

انتروپیون: در این بیماری پلک ها داخل لوله بیرون زده و مژه ها سطح چشم را زخمی می کنند.

چشم گیلاسی: در این حالت غده اشکی پلک سوم ملتهب شده و از گوشه چشم بیرون می زند.

هایفما: آسیب به چشم باعث می شود خون به جلوی چشم سرازیر شود.

جسم خارجی: مواد یا ذرات کوچکی که وارد پلک می شوند یا به سطح چشم می چسبند، چشم را تحریک می کنند و باعث قرمزی و التهاب می شوند.

زخم قرنیه: وجود زخم در لایه خارجی قرنیه که گاهی به دلیل عفونت ایجاد می شود.

گلوکوم: به دلایل مختلفی از جمله افزایش فشار داخل چشم یا یووئیت ایجاد می شود که در آن عنبیه یا بدن مژگانی ملتهب می شود. این التهاب می تواند ناشی از آسیب چشم، عفونت یا سرطان باشد.

بلفاریت: التهاب پلک به دلیل عفونت، تحریک یا آلرژی.

تومور: یک غده خوش خیم یا بدخیم در چشم ایجاد می شود.

علائم و نشانه های عفونت چشم سگ

قرمزی چشم و اطراف آن

دو بینی

افزایش پلک زدن

چشماتو بسته نگه دار

مالش چشم

گاهی اوقات از دست دادن بینایی یا کوری

اشک از چشم

۱ – آبریزش از چشم سگ (Watery Eyes)

ریزش شدید اشک در نژادهای کوچک شایع تر است. نتیجه خیس شدن دور چشم ها و قسمت های پایینی صورت است که منجر به التهاب موضعی یا عفونت پوستی می شود. اغلب ترشحات قهوه ای رنگ اطراف مو را احاطه کرده است.

این وضعیت در نژادهایی با پوشش سفید و روشن بیشتر مشهود است. آبیاری دلایل مختلفی دارد که شایع ترین آن سوزش چشم است.

در این حالت مقدار زیادی اشک از چشم خارج می شود.

درمان آبریزش چشم سگ

در چنین مواردی با از بین بردن عاملی که باعث سوزش چشم شده است مانند برداشتن موهای زیاد دور چشم یا درمان عفونت با آنتی بیوتیک یا باز کردن مجرای اشک بینی می توان مشکل را حل کرد.

2- بیماری های پلک و مژه سگ (آنتروپیون و اکتروپیون)

چرخش پلک سگ به داخل یا خارج (آنتروپیون و اکتروپیون) در دسته بیماری های مربوط به پلک قرار می گیرد.

معمولا در این حالت پلک پایین بیشتر درگیر می شود.

در آنتروپیون، مژک ها با سطح قرنیه تماس پیدا کرده و روی آن کشیده می شوند و باعث تحریک این اندام می شوند.

این عارضه می تواند پس از تصادف یا به دلیل نقص مادرزادی رخ دهد.

اکتروپیون وضعیتی است که در آن پلک ها و مژه ها خارج از کره چشم قرار می گیرند و بیشتر در سگ هایی با پوست سر و صورت شل و چروک دیده می شود.

در عین حال حوادث یا عوارض مادرزادی نیز می تواند در بروز آن موثر باشد. کاهش تون عضلانی در سگ های مسن در منشاء این عارضه بی تاثیر نیست. در نتیجه چشم به دلیل از بین رفتن نقش محافظتی پلک به شدت آسیب پذیر می شود.

درمان برگشتگی پلک سگ به سمت داخل یا خارج

در چنین مواردی، جراحی ترمیمی ممکن است مفید باشد.

3-چشم گیلاسی در سگ

غدد اشکی سگ ها در سطح داخلی پلک سوم (پرده صورتی رنگی که در هنگام خواب از گوشه چشم بیرون زده و تمام سطح آن را می پوشاند) قرار دارد.

گاهی اوقات غدد اشکی بزرگ شده از گوشه چشم بیرون زده و قرمز و نرم دیده می شوند.

درمان غدد اشکی (چشم) سگ

اگرچه این وضعیت در بسیاری از سگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در بیشتر موارد نیاز به برداشتن غده اشکی با جراحی است.

4- التهاب چشم سگ ( ورم ملتحمه )

این عارضه التهاب غشای مخاطی سطح داخلی پلک ها و قسمت هایی از کره چشم است که سطح آن را می پوشاند.

علائم شامل قرمزی و التهاب بافت های اطراف چشم است. در این صورت ترشحات آبکی و غلیظ از چشم جاری می شود.

این التهاب می تواند ناشی از عوامل باکتریایی و ویروسی یا آلرژیک باشد یا در اثر تماس اجسام خارجی با چشم ایجاد شود.

همچنین در صورت در معرض قرار گرفتن چشم‌ها در برابر باد شدید این عارضه ایجاد می‌شود.

درمان التهاب چشم سگ

این بیماری به راحتی قابل درمان است. در صورت شناسایی عامل ایجاد کننده، درمان اختصاصی بر علیه آن انجام می شود.

مشابه:  چرا در مجاورت خط استوا طول شب و روز همواره مساوی است

5- زخم قرنیه در سگ

قرنیه یک غشای شفاف است که سطح چشم را می پوشاند.

در انسان استفاده از لنزهای تماسی باعث پارگی و ترک در قرنیه می شود که در این صورت چشم ها به شدت دردناک می شوند.

در سگ ها، هر عاملی که باعث پارگی قرنیه شود، چنین عوارضی را به همراه خواهد داشت.

در این حالت سگ چشمان خود را محکم می بندد و ترشحات در چشم ظاهر می شود. این ترشحات از زخم خارج می شود.

درمان زخم قرینه چشم سگ

زخم‌های قرنیه را باید به سرعت تحت درمان قرار داد زیرا در غیر این صورت عوارض شدید ثانویه و احیاناً نابینایی را درپی خواهد داشت.

6- گلوکوم در سگ

آب سیاه در اثر افزایش فشار داخلی کره چشم ایجاد می شود.

افزایش فشار داخلی چشم منجر به تخریب بافت چشم می شود که در نهایت منجر به نابینایی و کاهش بینایی می شود.

سگ های مبتلا ممکن است با چشمانی نیمه باز خیره شوند.

در این صورت چشم ها بزرگتر شده و صلبی چشم قرمز شده و داخل چشم کدر می شود. در مراحل پیشرفته، درد بسیار شدید رخ می دهد و نیاز به درمان فوری دارد.

7- خشکی چشم در سگ

در برخی از سگ ها ترشح اشک کافی نیست و نمی تواند سطح چشم را مرطوب و لغزنده نگه دارد.

به این ترتیب چشم فاقد محافظت است که منجر به خشکی چشم می شود.

در این صورت ممکن است قرنیه آسیب ببیند.

تشخیص این عارضه به راحتی توسط کاغذهای جاذب کوچک انجام می شود.

درمان خشکی چشم سگ

این وضعیت با کمک اشک مصنوعی قابل حل است.

برای این منظور، این دارو باید چند بار در روز به صورت قطره قطره در چشم تزریق شود. یک روش جراحی تخصصی نیز با اتصال یکی از مجاری غدد بزاقی به چشم انجام می شود.

8- آب مروارید در سگ

کدر شدن عدسی را آب مروارید می گویند. عدسی بخشی از چشم است که باعث بینایی می شود.

این بیماری در سگ‌های پیر متداول‌تر است. کاتاراکت همراه با کدر شدن عدسی می‌باشد (مثل مرواریدهای کوچک).

سپس لنز داخل چشم قرار می گیرد. این وضعیت می تواند ارثی باشد.

این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد. یکی از دلایل آن عوارض دیابت است.

درجه از دست دادن بینایی از حیوانی به حیوان دیگر متفاوت است.

درمان کدر شدن عدسی چشم سگ

در صورت نابینایی، جراحی می تواند بینایی را به حیوان بازگرداند.

9- آتروفی پیشرونده شبکیه در سگ ها

آتروفی پیشرونده شبکیه یک بیماری ژنتیکی است که باعث از بین رفتن سلول های شبکیه و در نتیجه کاهش بینایی حیوان می شود. نژادهای خاصی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

نابینایی در این مورد مربوط به نژاد سگ است که می تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد. اولین تظاهرات بیماری کاهش دید در شب است.

در این حالت صاحب حیوان خانگی متوجه تغییرات رفتاری در حیوان خانگی خود شده است که به ویژه در مناطق کم نور مشهود است. سپس در طی چند ماه یا سال، بیماری پیشرفت می کند و نتیجه آن نابینایی است.

متأسفانه هیچ درمانی برای آتروفی پیشرونده شبکیه در سگ ها یافت نشده است.

10. بیماری چشم سگ بلفارواسپاسم (بلفارواسپاسم)

بلفارواسپاسم باعث ترکیدن یا بسته شدن غیرارادی پلک ها مکرر می شود.

این وضعیتی است که به دلیل انقباضات غیرطبیعی عضله چشمی چشمی پلک باعث پلک زدن چشم ها می شود.

این عضله مهمترین نقش را در پلک بالایی برای بستن چشم ها ایفا می کند.

یک سری اسپاسم سریع پلک بالا به گونه ای اتفاق می افتد که گویی چشمان سگ بسته است.

وجود اشک و همچنین سگ نمی خواهد به نور چراغ نگاه کند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی ۱۰۰% گیاه

پلک ها معمولا قرمز و متورم هستند. ترشحات چرکی یا شفاف چشم ممکن است وجود داشته باشد.

درمان بلفارواسپاسم چشم سگ

درمان برای کاهش التهاب شامل استفاده از کمپرس گرم چند بار در روز و تخلیه ترشحات با قطره های چشم نمکی است. درمان اختصاصی بیشتر به تشخیص علت زمینه ای بستگی دارد.

توجه: بیماری های چشمی می تواند به سرعت افزایش یابد. اگر متوجه شدید که حیوان خانگی خود را نشان می دهد، آبریزش چشم یا ترشحات دیگر دارد یا از بلفارواسپاسم چشم رنج می برد، در اسرع وقت با دامپزشک خود مشورت کنید.

11. سرطان چشم در سگ

چگونه سرطان چشم را تشخیص دهیم؟

سرطان در سگ ها، مانند انسان، فقط می تواند در چشم ایجاد شود یا بخشی از سرطان بدخیم در جای دیگری باشد که به چشم گسترش یافته است.

برخی از سرطان های چشم سگ با تغییراتی در رنگ یا اندازه چشم همراه است که با رشد سرطان افزایش می یابد

تشخیص سریع و آزمایش میکروسکوپی می تواند به نجات سگ شما و حتی چشمان او کمک کند.

نشانه های تومور چشم سگ

تغییر رنگ چشم
تومورهای سیاه ممکن است به صورت لکه‌های قهوه‌ای تیره همسو با عنبیه یا برجستگی‌های سطح چشم ظاهر شوند. ممکن است شیری یا کدر شود در قرنیه ایجاد شود (مانند آب مروارید، اما در قرنیه)، که با آب مروارید
که در عدسی چشم اتفاق می افتد، متفاوت است، نه در قرنیه! این تغییرات رنگ هشداری برای بردن سگ خود به دامپزشکی برای معاینه کامل است.

بزرگ شدن و تورم
تومور سرطانی و رشد آن را می توان در تغییر شکل و اندازه چشم یا به صورت تومور چسبیده به چشم مشاهده کرد. یا توده در چشم سگ شما یک علامت هشدار برای آزمایش دامپزشکی است.

درد چشم
درد یکی از علائم سرطان چشم است.
از آنجایی که سگ ها نمی توانند علت ناراحتی خود را بیان کنند، باید به رفتار، وضعیت و حرکات سگ خود توجه زیادی داشته باشید.
این نیز می تواند نشانه عفونت باشد. از نظر سگ خود، در هر صورت، باید با دامپزشک مشورت کنید.

سایر علائم تومور چشم سگ
مانند هر بیماری دیگری، تغییر در رفتار نشانه خوبی برای آگاهی از بیماری است. در سگ شما به دامپزشک خواهد گفت.
دامپزشک به شما در درمان و درمان سرطان چشم در سگتان کمک می کند.

12. گلوکوم چشم در سگ ها

مانند آب مروارید، بیشتر سگ های مسن یا دیابتی مستعد ابتلا به آب مروارید هستند.

گلوکوم اولیه ابتدا در یک چشم شکل می گیرد و به تدریج چشم دیگر را درگیر می کند.

علت گلوکوم افزایش شدید فشار مایع زجاجیه است، البته گلوکوم ثانویه نیز می تواند به دلیل بیماری هایی مانند پارگی شبکیه و سرطان چشم ایجاد شود.

درمان آب سیاه در سگ

درمان آب مروارید ضروری است زیرا عدم درمان می تواند منجر به نابینایی پیشرونده شود. البته ناگفته نماند که نژادهای سیبری هاسکی، شارپی، کوکر اسپانیل آمریکایی، باست هاند و راسل بیشتر به آب سیاه اولیه حساس هستند.

13. بیماری چشمی هایفما در سگ ها (هایفما)

هایفما وجود خون در جلوی حفره چشم است که دلایل متعددی دارد میزان خون در چشم می تواند متفاوت باشد.

در هایفما خفیف، قرمزی فقط یک تغییر رنگ جزئی است که در آن چشم معمولاً قرمز مایل به صورتی می شود.

اما در موارد هایفما شدید تمام چشم پر از خون می شود و حیوان معمولاً نابینا می شود.

منبع خونریزی در هایفما معمولاً عروق عنبیه است، اما خون می تواند از بافت های پشت عنبیه، از رگ های خونی مشیمیه (لایه بافت زیر شبکیه) و … بیاید.

علل هایفما در سگ

به طور کلی علل هایفما به چند دسته تقسیم می شوند:

مشابه:  چرا به فرزند فوت شده ارث نمی رسد

ناشی از تروما

نقایص مادرزادی چشم (در موارد نادر)

یووئیت مزمن یا شدید که باعث التهاب عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه بافت چشم می شود.

اختلال در لخته شدن خون و عملکرد پلاکت ها و سایر عوامل انعقادی

فشار خون سیستمیک

بیماری های سیستمیک

جدا شدن شبکیه و پارگی عروق شبکیه

تومور یا سرطان در چشم یا هر جای دیگر بدن

برخی از علل نیز در ایجاد هایفما دخیل هستند، این عوامل عبارتند از:

پروپتوز چشمی

مصرف تصادفی سموم جوندگان مانند وارفارین یا برودیفاکام و یا مصرف جوندگانی که توسط این سموم کشته شده اند.

ضربه ناشی از اشیاء تیز

فشار خون بالا

اختلالات پلاکتی و هموفیلی

بیماری های مزمن کبد، با کاهش فاکتورهای انعقادی و ویتامین K

مسمومیت با کومادین ناشی از مصرف بیش از حد این دارو (این دارو برای بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود)

سندرم هایپرکیهان

تومور اولیه عنبیه و بدن مژگانی چشم

تومورهای متاستاتیک که از سایر قسمت های بدن پخش می شوند.

علائم و نشانه ها هایفما در سگ

قرمزی چشم که بین قرنیه و عنبیه/خون قرار دارد ممکن است در بخشی از عنبیه یا مردمک پنهان باشد.

سایر علائم تروما (کبودی، زخم)

التهاب در چشم

دو بینی

درد و سوزش که باعث بسته شدن چشم می شود.

کاهش بینایی یا کوری در چشم آسیب دیده

تشخیص هایفما در سگ

تاریخچه کامل پزشکی و معاینه فیزیکی

معاینه جامع چشم؛ که شامل تست رفلکس نور مردمک، ارزیابی تولید اشک (تست Schirmer)، دانگومتر (اندازه گیری فشار داخل چشم) و معاینه کامل چشم تحت بزرگنمایی می باشد.

شمارش کامل خون (CBC)، از جمله شمارش پلاکت

احتمالا آزمایش ادرار

آزمایش فشار خون

یک آزمایش سرم تخصصی برای تشخیص وجود برخی عفونت ها یا فرآیندهای سرطانی

آزمایش خون تخصصی برای ارزیابی توانایی لخته شدن خون

اشعه ایکس، در صورت وجود علائم درگیری سایر اندام ها.

درمان هایفما در سگ

اگر هایفما به درستی تشخیص داده و تایید شود، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کورتیکواستروئیدهای موضعی به صورت قطره یا پماد برای کاهش التهاب در محفظه قدامی

پماد موضعی آتروپین (1%) به شکل قطره که اغلب برای گشاد کردن مردمک، تسکین درد و به حداقل رساندن چسبندگی بین عنبیه و عدسی استفاده می شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای بسیاری از سگ های مبتلا به هایفما تجویز نمی شود.از آنجایی که این داروها در عملکرد پلاکت ها اختلال ایجاد می کنند، خطر خونریزی را افزایش می دهند.

مراقبت در منزل

سگ مبتلا به هایفما باید در فعالیت های خود محدود شود تا خطر خونریزی کاهش یابد.

از آنجا که در اکثر موارد ، چشم سگ ها باید بسته باشد (پانسمان)، نباید به او اجازه داد که تنهایی به خارج از منزل برود و همیشه باید تحت نظر باشد.

هرگز بردن حیوان خانگی خود را به دامپزشکی به تاخیر نیندازید، زیرا این بیماری نه تنها بینایی را تهدید می کند، بلکه می تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

درمان عفونت چشم در سگ

هدف از درمان کاهش التهاب و رفع آن است، برای این منظور باید به درستی تشخیص داد که قرمزی ناشی از التهاب است یا نوعی عفونت.

1- داروهای ضد التهاب:

به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs):
داروهای مشابه ایبوپروفن این داروها برای برخی از مشکلات قرمزی چشم موثر هستند، اما نسبت به کورتیکواستروئیدهای موضعی موثر و قوی تر هستند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی:
اغلب برای ورم ملتحمه، ورم ملتحمه و انواع خاصی از التهاب قرنیه استفاده می شود. برخی از این داروها درجات مختلفی دارند.

2- ضد التهاب های سیستمیک:

این دارو ها عبارتند از:

آنتی هیستامین برای درمان بیماری های آلرژیک

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی برای کاهش درد و التهاب داخل چشم

کورتیکواستروئیدهای خوراکی

سایر درمان ها:

گردنبند الیزابت برای جلوگیری از مالیدن چشمانش

تجویز آنتی بیوتیک های موضعی برای درمان یا پیشگیری از عفونت

قطره یا پماد روان کننده برای محافظت از سطح چشم یا درمان خشکی چشم

بسته به علت قرمزی چشم، درمان های دیگری ممکن است ارائه شود.

همه افرادی که سگ دارند می دانند که نگاه کردن به چشم های سگ، عشق فوق العاده او را به انسان انتفال می دهد. اغلب همه کسانی که سگ دارند تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا او در سلامت کامل باشد و روزهای بیشتری را در کنار آن ها سپری کند. این حقیقت وجود دارد که نژادهای مختلف سگ، مانند انسان ها، در معرض مشکلات سلامتی مختلفی هستند. در زیر ۷ نژاد از سگ ها را نام می می بریم که بیش از دیگر سگ ها در معرض بیماری های چشم هستند؛ البته یادآور می شویم که این لیست جامع نیست. اگر شما نیز یکی از سگ های نژاد زیر را دارید، حتما باید مراقب سلامت چشم های او باشید.۱- انگلیش اسپرینگر اسپانیل (English Springer Spaniel)  این نژاد از سگ ها در معرض بیماری های چشمی مثل  گلوکوم (آب سیاه) و کاتاراکت (آب مروارید) می باشند. کسانی که این نژاد را دارند باید مراقب علائم این بیماری ها مانند تیرگی، قرمزی، خارش یا حساسیت باشند. ۲- سیبرین هاسکی  هاسکی های سیبرین مشکلات ژنتیکی چشم دارند که از میان آن ها می توان به آب مروارید ارثی یا آب مروارید جوانان، دیستروفی قرنیه و آتروفی شبکیه نام برد. با توجه به وقوع این سه مشکل چشمی برای سگ های سیبرین هاسکی، باید حتما آزمایش های چشم را برای آن ها انجام داد. ۳- پودل  این سگ های مو فرفری در معرض بیماری آب سیاه هستند. آب سیاه موجب فشار، درد و گاه نابینایی در این سگ ها می شود.۴- نژادهای کولی (Collie) این نژاد ها ممکن است به اختلالات چشمی کولی (Collie Eye Anomaly) با درجه شدت مختلف دچار شوند؛ این اختلال چشمی مشکل ژنتیکی غیرقابل درمانی است که بر شبکیه، مشیمیه و صلبیه چشم تاثیر می گذارد. این بیماری هم می تواند بسیار خفیف باشد و بر دید تاثیری نگذارد و هم می تواند آن قدر شدید باشد که موجب نابینایی شود.۵- بوستن تریر نژاد بوستون تریر در معرض بیماری “چشم گیلاسی” قرار دارد؛ این بیماری زمانی اتفاق می افتد که غدّه اشکی بیرون می زند و به شکل قرمز و گرد نمایان می شود. در این صورت نیاز به جراحی دارد. نژادهای دیگری که در معرض این بیماری هستند نژادهای بیگل، بلاد هوند، بولداگ، بول تریر، لازا آپسو، سنت برنارد و شارپی می باشند.۶- گریت دین  این نژاد از سگ های بزرگ از نظر ژنتیکی در معرض اختلالی ارثی به نام آنتروپیون قرار دارند که در آن پلک به داخل چشم می چرخد. به نظر می آید این بیماری مشکل جدی ایجاد نکند، اما باید گفت که موهای ریز مژه ها به سطح چشم برخورد کنند و در نتیجه درد، تورم و گاهی در بافت چشم زخم ایجاد می شود.۷- ژرمن شپرد  نژاد ژرمن شپرد از نظر ژنتیکی بیش از هر نژاد دیگری در معرض کراتیت سطحی مزمن – یا پانوس – قرار دارد. تصور می شود که این بیماری، با واسطه سیستم ایمنی است یعنی بعضی از اختلالات عملکرد سلولی موجب می شود که بدن سگ به طور ناگهانی قرنیه را به عنوان یک جسم خارجی در نظر بگیرد. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما روش هایی برای مدیریت پیشرفت آن وجود دارد.

در لوپت کلیه خدمات مربوط به حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه اعم از غذای خشک ایرانی و خارجی، تشویقی، خاک، جعبه، اسباب بازی، وسایل حمل و نقل، لوازم آرایشی و بهداشتی، خدمات دامپزشکی، نظافت، آموزش و تربیت، انتقال و نگهداری سگ و پرسش و پاسخ ارائه شده است
ما یک سایت فروش آنلاین هستیم.

به این محصول چه امتیازی میدهید؟[کل: ۱ میانگین: ۵]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *