چرا غواصان و دوچرخه سواران از لباس و کلاه چسبان استفاده میکنند

همه ما هنگام دوچرخه سواری اشتباه می کنیم، و هرکسی که برای اولین بار دوچرخه سواری کند، دچار مشکل می شود. در دوچرخه سواری، برخی افراد اشتباهات خود را بارها و بارها تکرار می کنند. شاید شما هم چنین افرادی را دیده باشید. دوچرخه سوارانی که زمین می خورند اغلب سوراخ های زیادی دارند یا زیاد سوار می شوند.

نکات این مقاله به شما کمک می کند تا از تکرار 15 اشتباه رایج دوچرخه سواری جلوگیری کنید. با انجام چند قدم ساده می توانید از مشکلات دوچرخه خود جلوگیری کنید و راحت تر به سفر خود ادامه دهید.

نکته مهم: همیشه قبل از شروع دوچرخه سواری مطمئن شوید که تمام قسمت های دوچرخه سالم هستند. اگر مطمئن نیستید که همه قطعات به درستی کار می کنند، آن را به تعمیرکار ببرید.

1. عدم استفاده از هدفون

آیا دوچرخه سوارانی را دیده اید که در حالی که کلاه ایمنی خود را از فرمان آویزان کرده اند دوچرخه سواری می کنند؟ باید از آنها بپرسید که این یعنی چه؟

مهم نیست چقدر قصد سفر دارید. هرگز اشتباه دوچرخه سواری بدون کلاه ایمنی را مرتکب نشوید.

2. زین خیلی بالا یا خیلی پایین

انتخاب ارتفاع زین مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که باید قبل از شروع دوچرخه سواری انجام دهید. برای تنظیم صحیح ارتفاع زین، مراحل زیر را دنبال کنید:

درست مانند زمانی که دوچرخه سواری می کنید، دوچرخه خود را صاف نگه دارید.

کنار دوچرخه بایستید و صورتتان به سمت جلوی دوچرخه باشد و صاف بایستید.

در این مرحله ارتفاع زین را بررسی کنید. در حالت ایده آل، زین باید با ابتدای کمر یا بالای باسن همسطح باشد. اگر نه، برای تنظیم زین وقت بگذارید. البته هنگام تنظیم ارتفاع زین، مراقب باشید که زین را در حالت متمایل به پایین یا بالا محکم نکنید. زین باید کاملاً همسطح با سطح صاف باشد.

پس از تنظیم ارتفاع زین روی آن بنشینید. باید به گونه ای باشد که شما احساس راحتی کنید.

اگر به تازگی دوچرخه خریده اید و نمی توانید به راحتی ارتفاع زین را تنظیم کنید، از یک فرد با تجربه یا مکانیک کمک بخواهید.

3. فرمان خیلی بالا یا خیلی پایین

پس از تنظیم ارتفاع زین، باید ارتفاع فرمان را نیز تنظیم کنید. اگر دوچرخه سوار مبتدی هستید، اختلاف ارتفاع زین با ارتفاع دسته می تواند یک تا دو سانتی متر باشد. پس از مدتی سوار شدن بر دوچرخه، به این وضعیت عادت خواهید کرد و می توانید فرمان را کمی پایین بیاورید.

4. پوشیدن لباس های نامناسب

برای لذت بردن از دوچرخه سواری، پوشیدن لباس مناسب نیز مهم است. شورت بالشتک دار و پیراهن و تی شرت دوچرخه سواری بهترین گزینه برای انتخاب هستند. برخی از این لباس ها از الیاف خاصی ساخته شده اند که به دفع عرق از بدن کمک می کند.

5. انتخاب دوچرخه اشتباه

اگر دوچرخه سوار مبتدی هستید، سبکی نباید یکی از معیارهای اصلی شما در هنگام خرید دوچرخه باشد. همچنین لازم نیست دوچرخه ای را انتخاب کنید که جدیدترین قطعات را داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دوچرخه ای را انتخاب کنید که متناسب با اندام و نحوه راندن شما باشد. اگر دوچرخه ای که انتخاب می کنید به اندازه ای راحت است که تاثیر مثبتی بر تمایل شما به دوچرخه سواری داشته باشد، بهترین گزینه را انتخاب کرده اید. دوچرخه ای که به عنوان بهترین دوچرخه جاده یا کوهستان معرفی می شود، ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد.

مشابه:  چرا در بدنه هواپیما از فلز آلومینیوم استفاده میشود

6. از عینک دوچرخه سواری استفاده نکنید

تنها مزیت استفاده از عینک آفتابی با کیفیت بالا، محافظت نکردن از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش است. وقتی با سرعت زیاد در سراشیبی دوچرخه سواری می کنید، چشمانتان شروع به آبریزش می کند. استفاده از عینک دوچرخه سواری از این مشکل جلوگیری می کند. علاوه بر این عینک از ورود حشرات و گرد و غبار به چشم جلوگیری می کند.

نکته مهم: برخی از عینک های دوچرخه سواری با کیفیت دارای لنزهای نشکن و مقاوم در برابر ضربه هستند که می توانند در صورت سقوط بهتر از چشمان شما محافظت کنند.

7. دوچرخه سواری بدون دستکش

اگرچه دستکش به اندازه کلاه ایمنی ضروری نیست، دوچرخه سواران حرفه ای و با تجربه از آن استفاده می کنند و دلایل منطقی برای این کار وجود دارد. دستکش ها از دستان شما در صورت سقوط محافظت می کنند. همچنین پس از مدتی دوچرخه سواری، دست ها عرق می کنند و اگر دستکش به دست داشته باشید، این عرق گرفتن و کنترل فرمان دوچرخه را سخت نمی کند.

8. دوچرخه سواری بیش از حد

دوچرخه سواری مزایای زیادی دارد. اما مانند هر ورزش دیگری، اگر آن را با شدتی که برای شما مناسب است انجام دهید، از مزایای آن بهره مند خواهید شد. دوچرخه سواران مبتدی نباید با سرعت زیاد یا مسافت های طولانی را طی کنند.

گاهی اوقات دلیل اغراق این است که انسان توانایی های خود را دست بالا می گیرد. به عنوان مثال، اگر یک دوچرخه سوار مبتدی در یک جاده کوهستانی و ناهموار سوار شود، خطر آسیب های جدی را تهدید می کند. دوچرخه سواری در مسیرهای چالش برانگیز یک تمرین استقامتی با شدت بالا است. اگر آمادگی انجام این نوع تمرینات را ندارید، نه تنها بی فایده است بلکه مضر نیز هست.

9. مدیریت دیسک های داغ

آیا متوجه شده اید که ترمزها پس از استفاده طولانی صداهای عجیبی ایجاد می کنند؟ علت این صدا گرم شدن بیش از حد دیسک و کولیس است. هنگامی که در یک جاده طولانی بوده اید و از ترمز زیاد استفاده کرده اید و ترمزها جیغ می کشند، هرگز روتورها و رینگ های داغ را برای بررسی آنها لمس نکنید. ممکن است دچار سوختگی شدید شوید. البته افرادی که دوچرخه هایشان ترمز دیسکی دارد باید مراقب این اشتباه باشند.

مشابه:  چرا سطح آب در لوله مویین فرو رفته است فیزیک دهم

ده رژیم غذایی ناکافی

برای دوچرخه سواری برنامه ریزی کرده اید و می خواهید مسافت طولانی را رکاب بزنید و مسیری را انتخاب کرده اید که تا به حال تجربه نکرده اید. در نیمه راه و شاید زودتر متوجه خواهید شد که ایده بدی را اجرا کرده اید زیرا فقط یک ساندویچ و یک بطری آب با خود آورده اید. به خصوص اگر مسیری را کاملاً خارج از مسیر شکسته انتخاب کرده باشید و هوا بسیار گرم باشد، احساس پشیمانی بیشتری خواهید کرد. در این شرایط ناگهان اضطراب و ترس شروع می شود و شما تعجب می کنید که تا کجا می توانید پیش بروید.

اگر قصد دارید بیش از یک ساعت دوچرخه سواری کنید، برای هر ساعت دوچرخه سواری، 40 گرم کربوهیدرات ببندید. سعی کنید هر ساعت 500 میلی لیتر آب بنوشید. البته اگر هوا خیلی گرم است یا زیاد عرق می کنید باید آب بیشتری بنوشید. برای توقف و استراحت در طول مسیر از قبل برنامه ریزی کنید. برای تنقلات و آب بطری به این توقف ها نیاز دارید.

11. عدم استفاده از ضد آفتاب

اگر لباس هایی می پوشید که قسمت هایی از بدن شما را در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می دهد، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. هیچ دوچرخه سواری نمی خواهد این ورزش مفرح را به دلیل سلامت ضعیف و سرطان پوست کنار بگذارد.

12. نداشتن مهارت کافی برای تعویض لاستیک پنچر شده

همه دوچرخه سواران مشکل پنچری را می دانند. قبل از اینکه در حین دوچرخه سواری با این مشکل مواجه شوید، با تماشای فیلم های تمرینی و ورزش در خانه برای چنین موقعیت هایی آماده شوید. نحوه استفاده از ابزار و باد کردن لاستیک ها را با پمپ یاد بگیرید و همیشه یک یا دو لوله زاپاس داشته باشید. داشتن مهارت کافی برای تعویض لاستیک پنچر و حمل تیوب زاپاس، علاوه بر رفع نیازهای خود، شرایط کمک به سایر دوچرخه سواران را نیز فراهم می کند.

13. پیوستن به گروه دوچرخه سواران قبل از رسیدن به شرایط بدنی لازم

شاید تماشای مسابقات دوچرخه سواری، به ویژه تور دو فرانس، شما را تشویق کند که به گروهی از دوچرخه سواران بپیوندید و در رویدادهای ورزشی آنها شرکت کنید. شاید انگیزه شما برای حضور در این رویدادها نشان دادن مهارت های خود در دوچرخه سواری باشد. اما بهتر است کمی بیشتر به آن فکر کنید.

دوچرخه سواری گروهی با سرعت بالا یک مهارت است. هنگامی که با یک گروه دوچرخه سواری می کنید، باید بدانید که چگونه قدم بزنید و به گونه ای رکاب بزنید که سایر اعضای گروه بتوانند موقعیت و سرعت شما را پیش بینی کنند. قبل از شرکت در دوچرخه سواری گروهی، به صورت انفرادی تمرین کنید. هنگامی که آمادگی شما به سطح قابل قبولی رسید، می توانید در تمرینات دوچرخه سواری گروهی شرکت کنید. پس از مدتی تمرین با سایر اعضای گروه و کسب مهارت های لازم، می توانید در یک مسابقه دوچرخه سواری گروهی شرکت کنید. اگر می خواهید از صدمه زدن به خود و دیگران جلوگیری کنید، باید این مراحل را دنبال کنید.

مشابه:  چرا در هنگام آشپزی از قاشق چوبی استفاده می کنند

14. تعویض نکردن دنده

به احتمال زیاد دوچرخه شما حداقل 20 دنده دارد. از آنها استفاده کن. با چرخ دنده کوچکتر جلو و چرخ دنده بزرگتر عقب، می توانید راحتتر روی تپه های شیب دار رکاب بزنید. این چرخ دنده ها برای تپه نوردی مناسب هستند. اگر روی تپه شیب دار سوار می شوید و به شدت رکاب می زنید، دنده را عوض کنید و از این مدل استفاده کنید. باید بتوانید راحت تر رکاب بزنید. این الگو را معکوس کنید تا در سراشیبی پدال بزنید. بزرگترین چرخ دنده جلو و کوچکترین چرخ دنده عقب را انتخاب کنید.

15. اهمیت دادن به افکار دیگران

رانندگان، عابران پیاده و سایر دوچرخه سواران نظرات متفاوتی در مورد دوچرخه سواری دارند. ممکن است نگران پوشیدن لباس های تنگ دوچرخه سواری، تعریق زیاد یا انتخاب دوچرخه اشتباه باشید. مهم نیست دیگران در مورد کاری که انجام می دهید چه فکر می کنند. تنها چیزی که مهم است این است که ورزش کنید، مراقب خود باشید و لذت ببرید.

منبع: Runtastic

اکثر مردم معتقدند که کلاه ایمنی دوچرخه می تواند جان دوچرخه سواران را نجات دهد. شواهد پزشکی نیز این فرضیه را به خوبی تایید می کند، زیرا صرف نظر از این، بیشترین تعداد مرگ و میر در تصادفات جاده ای و شهری به دلیل برخورد شدید سر با جسم سخت است. با این حال، داستان به این سادگی نیست. در این قسمت از طرح می خواهیم این سوال را بررسی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که می بینید، اگر موضوع آسیب مغزی را کنار بگذاریم و به سلامت عمومی جامعه توجه کنیم، مطالعات متعدد نشان می دهد که اجباری بودن استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه سواران هزینه های بهداشت عمومی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. دلیل آن هم این است که با اجباری شدن استفاده از کلاه ایمنی، مردم کمتر به دوچرخه سواری علاقه نشان می دهند و به طور کلی آمار این ورزش در جامعه کاهش می یابد و از طرفی بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان بیشتر می شود. با دوچرخه سواری و ورزش منظم به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد.

عوامل دیگری مانند خطر بیشتر دوچرخه سواران و بی احتیاطی بیشتر رانندگان در جاده ها، وضعیت استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری را پیچیده می کند و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مزایای استفاده از دوچرخه حتی بدون کلاه ایمنی بسیار زیاد است، بیش از معایب و خطرات آن است. شاید بهتر باشد استفاده از کلاه ایمنی برای سرنشینان خودرو که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ضربه مغزی را به خود اختصاص داده اند، اجباری شود.

مطالب مرتبط

3 دیدگاه‌

  1. محمد گفت:

    من خودم دوچرخه سوارم و این مقاله رو با توجه به تجربه‌ام خوندم. واقعاً این لباس و کلاه چسبان می‌تونه محافظت بیشتری برای سوارکار ارائه بده. خیلی جالب بود که چطور این لباس‌ها طراحی شدن و چطور کار می‌کنند. ممنونم.

  2. محمد گفت:

    من این رو خیلی دوست دارم که غواصان و دوچرخه‌سواران از لباس و کلاه چسبان استفاده می‌کنند. برای من این یعنی اینکه این ورزشکاران برای حفاظت از خودشون و بهبود عملکرد خودشون، همه جا و همیشه آماده‌اند. اینا واقعاً قهرمان هستند.

  3. حميدرضا گفت:

    مقاله جالبی بود، خیلی خوب شرح داده شده که چرا غواصان و دوچرخه‌سواران از لباس و کلاه چسبان استفاده می‌کنند. خیلی خوبه که این اطلاعات به صورت روشن و قابل فهمی ارائه شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *