چرا جرم یک لیتر شیر بایک لیتر آبغوره متفاوت است

یک پازل دیگر از سری پازل ما حل کنید. این تو، شیر و پرتابگر و معمای امروزی!

شیرفروش دو کوزه خالی دارد: یکی سه لیتری و دیگری پنج لیتری.

چگونه یک لیتر شیر را بدون هدر رفتن یک قطره شیر و با استفاده از این دو کوزه اندازه گیری کنیم؟

شیرفروش ابتدا پارچ سه لیتری را پر می کند و محتویات آن را در پارچ پنج لیتری می ریزد. کوزه بزرگ هنوز دو لیتر دارد.

دوباره پارچ سه لیتری را پر می کند، سپس پارچ پنج لیتری را با آن پر می کند. از آنجایی که تنها دو لیتر در کوزه بزرگ باقی مانده بود، مقدار شیر باقی مانده در کوزه کوچک یک لیتر است.

آفتاب نیوز:

تسنیم نوشت: آب پنهان یا آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا یا محصول کشاورزی در طول فرآیند تولید مصرف می کند تا به مرحله توسعه برسد و مقدار آن معادل مجموع کل آب مصرفی در مراحل مختلف است. زنجیره تولید از ابتدا تا انتها

بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نسبت به آب مجازی اقدام کرده و آن را در شرایط تولید بومی هر محصول محاسبه کرده و با توجه به میزان محاسبه شده آب مجازی، برای افزایش راندمان مصرف آب برنامه ریزی کرده اند.

یکی از موادی که آب در تولید آن نقش اساسی دارد شیر است. برای اندازه گیری میزان آب مصرفی در فرآیند تولید شیر، این فرآیند باید از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار گیرد.

کشاورزان روزانه به گاوهای خود علوفه و آب می دهند تا غذا در بدن گاو به شیر تبدیل شود. گاوها دو یا سه بار در روز دوشیده می شوند. پس از دوشیدن شیر، شیر را خنک یا در یخچال نگهداری می کنند. مراکز جمع آوری شیر برای جمع آوری شیر از کشاورزان کوچک روستاها ایجاد شده است.

در این مراکز کیفیت شیر ​​دریافتی با تجهیزات مختلف تست شده و پس از دریافت در یخچال های بزرگ نگهداری می شود تا قبل از ارسال به کارخانه خنک شود.

شیر با درصد چربی متفاوت در بازار موجود است. بنابراین در یک زمان معین چربی شیر جدا شده و به نسبت مشخص با شیر مخلوط می شود. شیر پس از عبور از سپراتور با توجه به میزان چربی مورد نیاز استاندارد می شود. برای تولید هر نوع شیر با درصد چربی متفاوت، مقدار مشخصی از خامه به شیر بدون چربی برگردانده می شود.

مشابه:  تو چرا خسته نمیشی مگه فولادی با صدای زن

بعد از استاندارد شدن شیر باید همگن شود. بدون همگن شدن، چربی شیر جدا شده و به سطح می آید. هموژنیزاسیون چربی شیر را استاندارد می کند و به آن بافت خامه ای و طعم یکنواخت می دهد. بعد از آن نوبت پاستوریزه کردن شیر است. در فرآیند پاستوریزه کردن، شیر ابتدا به مدت 16 ثانیه تا دمای 72 درجه سانتیگراد گرم می شود و سپس به سرعت تا دمای 4 درجه سانتیگراد خنک می شود. پس از افزودن ویتامین ها و مواد افزودنی مورد نظر، شیر بسته بندی و روانه بازار می شود.

در کل این فرآیند برای تولید هر لیتر شیر 1000 لیتر آب مصرف می شود.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. يوسف گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود! از دست دادن این مطلب بی خبر بودم. خیلی خوشحالم که این مقاله رو خوندم. امیدوارم همیشه اینطور مطالب علمی و کاربردی بنویسید.

  2. مرضيه گفت:

    خیلی خوب بود! من این مطلب رو با دوستام به اشتراک گذاشتم و همه خیلی خوششون اومد. این مطلب خیلی جالب و آموزنده بود. ممنون بابت این مطلب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *